
Sammensatte tekster i praksis
Dette året har jeg vært så heldig at jeg har fått ha en 9-klasse i IKT over en 8-ukers periode. I den annledning har jeg latt elevene få prøve seg på sammensatte tekster. Valget sto da mellom å sette igang et prosjekt med animasjonsfilm, der elevene tok bilder og satt sammen til en film, men begrensingene i maskinvare gjorde at dette ikke ble et valg. Jeg valgte da å la elevene få prøve seg på xtranormal for å lage 3d-animasjon direkte på nett.
Før jeg satte igang dette prosjektet fikk jeg alle elevene til å opprette en gmail-konto som de kunne bruke som innlogging til de forskjellige nettstedene. Vi skulle i løpet av perioden opprette blogger-konto, xtranomral-konto og youtube-konto. Allerede da dukket det opp noen problemer. For å spare tid, tenkte jeg at jeg lot være å lage en egen "partnerpage" for klassen. Dette viste seg å ikke være så tidsbesparende likevel. Så fort 10 elever hadde laget seg gmail-konto ble kontoen for antall gmail-kontoer per IP-adresse fylt opp, og resten fikk feilmelding når de skulle opprette kontoer. Dette ble løst etter en liten stund ved at en av elevene satt opp en egen proxyserver hjemme, og rutet trafikken gjennom den, for å komme seg unna sperren til gmail. (Noe som igjen gav meg et lite innblikk i hvor håpløst det er å prøve å blokkere sider på skolenettet...)
Under selve arbeidet med filmene merket jeg fort at det var viktig at elevene hadde konkrete oppgaver, og ikke bare "lag en film"-oppgaver. Likevel var det mange elever som valgte å lage en film ut fra fri fantasi, og det ble mange spennende resultater.
Slik jeg ser det så er xtranormal et veldig godt redskap for å lage sammensatte tekster. Elevene trivdes veldig med å lage filmer i xtranormal, til tross for at det til tider gikk veldig tregt på skolenettet. Elevene fikk også god trening i å skrive engelsk, da de fort hørte om figuren deres uttalte ordet feil i forhold til det de mente å skrive.
Bloggen som jeg brukte for å vise elevene hva de skulle gjøre, og for å legge ut oppgaver på finner du på profilfagikt.blogspot.com
Før jeg satte igang dette prosjektet fikk jeg alle elevene til å opprette en gmail-konto som de kunne bruke som innlogging til de forskjellige nettstedene. Vi skulle i løpet av perioden opprette blogger-konto, xtranomral-konto og youtube-konto. Allerede da dukket det opp noen problemer. For å spare tid, tenkte jeg at jeg lot være å lage en egen "partnerpage" for klassen. Dette viste seg å ikke være så tidsbesparende likevel. Så fort 10 elever hadde laget seg gmail-konto ble kontoen for antall gmail-kontoer per IP-adresse fylt opp, og resten fikk feilmelding når de skulle opprette kontoer. Dette ble løst etter en liten stund ved at en av elevene satt opp en egen proxyserver hjemme, og rutet trafikken gjennom den, for å komme seg unna sperren til gmail. (Noe som igjen gav meg et lite innblikk i hvor håpløst det er å prøve å blokkere sider på skolenettet...)
Under selve arbeidet med filmene merket jeg fort at det var viktig at elevene hadde konkrete oppgaver, og ikke bare "lag en film"-oppgaver. Likevel var det mange elever som valgte å lage en film ut fra fri fantasi, og det ble mange spennende resultater.
Slik jeg ser det så er xtranormal et veldig godt redskap for å lage sammensatte tekster. Elevene trivdes veldig med å lage filmer i xtranormal, til tross for at det til tider gikk veldig tregt på skolenettet. Elevene fikk også god trening i å skrive engelsk, da de fort hørte om figuren deres uttalte ordet feil i forhold til det de mente å skrive.
Bloggen som jeg brukte for å vise elevene hva de skulle gjøre, og for å legge ut oppgaver på finner du på profilfagikt.blogspot.com
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar